Y los verbos par -ER y IR - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu Y los verbos par -ER y IR - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu

Y los verbos par -ER y IR

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

11 Oktober 2012 | Spanje, Málaga

Als woensdagmiddag de mist is opgetrokken wordt het in de zon toch nog 38 graden! Goed dat het zwembad af en toe wat verkoeling geeft. De kamers hebben geen airconditioning. Nu koelt het af tot rond de 20 graden, dus is het snachts wel uit te houden, maar in de zomermaanden kun je behoorlijk smoren in deze appartementen.

Met de cursisten bij het zwembad wordt onderling gesproken in Spainglish....Het is goed merkbaar dat iedereen hier een gedeelde interesse heeft, waardoor er ook veel gesprekjes ontstaan tussen studenten van verschillende groepen en niveaus.

Tussen 6 en 8 uur gewerkt in het studiecentrum. Daarna wat boodschappen gedaan bij de lokale supermarkt en bij een italiaans restaurantje wat gegeten.
Bij de eerste uitwisseling val ik al door de mand en schakelt de serveerster direct over op het Engels...
De eerste gang vervalt omdat ze helaas geen carpacho meer hebben. De spaghetti met pesto is smakelijk - maar nog niet zoals in Italie - en het dessert 'torta con queso' is helaas ook niet meer voorradig. Dat werd dus vanzelf weer een bescheiden maaltijd!

Donderdagochtend is het weer zoals voorspeld, meer wind en dus geen mist. Maar ook veel sluierbewolking, dus de voorspelde 29 graden zullen we wel niet halen.
Juan Luis (alweer een nieuwe docent) en yolanda behandelen de werkwoordsystematiek voor de resterende groepen op -er en -ir.
Gunther is er niet meer erg bij en gaat zwaar gebukt onder de naweeen van het tapasuitje van gisteren en algemene malaise.
In de groep ontstaan geen gezamenlijke plannen voor het extra lange weekend vanwege de vrije vrijdag. El dia doce de octubre es el dia nacional, el dia de Hispanidad. Cristobal Colon coloniza ( nooit eerder het verband gelegd tussen zijn naam en het werkwoord; was ook voor Yolanda een nieuw inzicht ' ¡ me gusta!') America del sur. Los habitantes de las americas celebran la dia de la independentia.
Ook ik doe geen voorstellen voor gezamenlijke actie, omdat ik mijn geplande fietstoertjes niet wens op te geven en ook niet inschat dat de anderen daar nu direct warm voor zullen lopen.
Ik vraag Juan Luis me opheldering te geven over de uitspraak van bijvoorbeeld 'viver' want ik hoor afwisselen 'biber', 'viver' en 'wiwer'. Het antwoord is schokkend: het maakt allemaal niet uit, alle varianten worden gebruikt en de spanjaard op straat maakt hierin totaal geen onderscheid.

Maandag om 10.30 gaan we pas weer verder want de docenten moeten die dag eerst weer de nieuwe cursisten opvangen.

¡Hasta proxima!

PS in de handleiding gevonden dat het vergrootglas gebruikt wordt voor cursorpositionering, dus vanaf nu minder typfouten!

• 12 Oktober 2012 - 00:00

Kees Hoogenboezem:

Ha die Frans,

Zo je bent daar lekker bezig, en netjes elke dag een verslag. Leuk om te lezen.
    Waarschijnlijk zal je daar niet veel whiskey's vinden,maar wie weet.

Veel succes met de studie en een fijne tijd toegewenst.

groetjes Kees