La lluvia á Jerez - Reisverslag uit Jerez de la Frontera, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu La lluvia á Jerez - Reisverslag uit Jerez de la Frontera, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu

La lluvia á Jerez

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

24 Oktober 2012 | Spanje, Jerez de la Frontera

Jerez heeft een plezierige binnenstad met veel winkelstraten en vooral veel sfeervolle kleine pleintjes. We verbazen ons er overigens over dat er in Spanje nog zo ontzettend veel hele kleine winkeltjes bestaan. Dat geeft een totaal ander straatbeeld dan we gewend zijn. We lopen langs de gebouwen van Gonzaless Byass en besluiten daar morgen de sherrytour te gaan doen.

Na aankoop van een nieuwe paraplu - hier overigens nog geen stormparaplu gezien - kiezen we bij een cerveza uit een gidsje ('cojinete' is het woord voor pils, maar we bestellen meestal een 'caña' een tapbiertje, hoewel dat officieel weer 'cerveza de barrill' heet) een Mexicaans restaurantje 'Chiguagua' uit om te gaan eten. Dat wordt weer een hele speurtocht om het adres te vinden en uiteindelijk ziet het er nog niet bepaald gezelig uit en vooral nog helemaal leeg. Maar we kennen inmiddels voldoende leuke plekjes - Jerez heeft namelijk heel veel leuke kleine pleintjes en vergeleken bij Sevilla natuurlijk veel minder toeristen - en strijken neer op het licht winderige terras van Casa Gabriela op Plaza Plateros. We stellen een maaltijd samen uit 10 verschillende tapas en genieten ervan in de overtuiging dat dit voor lange tijd de laatste keer zal zijn dat we nog buiten kunnen eten. De tapas zijn verrukkelijk met verrassende combinaties: een brochette met tonijn, gesmolten kaas en dadel, en een brochette met zalm, ham en perzik, varkenswang, tortillia, ensalade de russia, sirloin (draadjesvlees in sherrysaus) etc.. Voor 40 euro zijn we weer heerlijk verwend. s'nachts onweer en een bak regen. De woensdagochtend begint droog en grijs.

Voor deze suite met uitgebreid ontbijt betalen we nu tweemaal de prijs van het logies in het hostal in Sevilla; zeker gezien het zeer matige weer is dat nu iets waar we volop van kunnen profiteren.

We wandelen eerst naar het Palacio di Tiempo waar we een uurtje een privé rondleiding krijgen langs ruim 300 klokken vanaf de 16e eeuw. Daarna door de regen de stad weer in, een kop koffie bij Café El Arriate , een lichte lunch bij Chiguagua ( opvallend: de tacos worden hier geserveerd in de vorm van kleine burrito's en ook bij de chili con carne krijgen we die), gevolgd door een bezoek aan de Hamman de Andalus (foto). De prijs (24 € p.p.) vinden we vrij hoog voor een uurtje wisselbaden, maar je moet wat met de regen! We krijgen uiteindelijk zo'n anderhalf uur de tijd en doen daarin vier rondjes door de baden, van lauw naar heet en vervolgens dompelen in ijskoud water. Tussendoor een kopje mierzoete thee met een licht mintsmaak. De ruimte is heel sfeervol, spaarzaam verlicht en met mooie muziek. Om kwart voor vijf staan we geheel doorgewarmd weer buiten en sluiten aan bij het bezoek aan de bodega van Gonzalez Byass.

Inderdaad professioneel opgezet en berekend op grote aantallen bezoekers. We zijn nu met zo'n 20 man voor de Engelstalige rondleiding, dus dat valt wel mee. Wandeling door een paar opslaghallen, video over het ontstaan van het bedrijf, treintje langs de verschillende gebouwen en afgesloten met het proeven van de producten. We hadden uiteindelijk voor de maximale aanbieding gekozen, d.w.z. 4 verschillende sherry's en wat bijpassende tapas. We proeven Tio Pepe, Alfonso, Croft Original pale cream en Solera 1847. Van gortdroog tot mierzoet en alle koel geschonken. Allemaal lekker, dus de keuze is erg afhankelijk van het moment en wat er bij geserveerd wordt. Gaan we thuis weer eens wat meer mee doen. De laatste sherryproeverij die we hielden dateert wel van halverwege de jaren 70! We kopen nog een miniflesje van hun brandy om thuis nog eens te proeven hoe die zich houdt in vergelijking met een cognac.

We drinken nog een kop koffie in de stad, want de drank is merkbaar aanwezig - misschien dat we er door de baden teveel voor openstonden - en eten om 8 uur iets bij een heel klein Italiaans restaurantje Da Enrico in Calle Francos nr. 10. Bijvoorbeeld een prima ensalada Vitello tonnato voor € 4,50.
Door de regen wandelen we vervolgens weer naar onze tijdelijke Villa. Vandaag was al met al wel een dure dag, zonnig vermaak is meestal een stuk goedkoper!

• 25 Oktober 2012 - 13:29

Rianne:

Hoi paps&mams,

Het leest of jullie het onlangs de regen toch erg gezellig hebben :-)
    Geniet ervan de laatste twee dagen en ik zie jullie zondag!
    Dikke kus