Los verbos par -AR - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu Los verbos par -AR - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu

Los verbos par -AR

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

10 Oktober 2012 | Spanje, Málaga

We beginnen de dag met weer een nieuwe lerares, die zichzelf echter niet voorstelt. Later blijkt haar naam Macarena, en de daarbij behorende hilariteit is de reden waarom ze het voorstelrondje maar achterwege liet.

De les van vandaag behandelt de werkwoorden op -AR. Juan leert ons de grammaticale zinsopbouw rond het werkwoord, en laat zien dat met de kennis van wat werkwoorden en een hoeveelheid idioom we al een enorme verzameling zinnen kunnen vormen.
"Cada dia Juan(ito) explica la leccion a los etudiantes en la clase de Instituto de Malaga a las dies."

Bij louisa moeten we vooral veel ondeling oefenen met zinnetjes als "Me gustan las gambas, y ti?" No, mi no me gustan las gambas; mi me gusta la paella." (Voorbeeld niet willekeurig!)

De groep is behoorlijk divers:
Martine, Andrea, Cornelia, Gunther ( 4 Duitsers uit totaal verschillende steden), Lennard, Frans (2 Hollanders), Veronica (Republiek Tsjechie), Sussanna (Hongarije), Jin han (China).
Bij Jin - een 18-jarige studente uit China - ontstaat de bekende verwarring rond chinese namen; pas op de tweede lesdag ontdekt iemand dat het niet haar voornaam is, maar dat juist Han(na) haar voornaam is. En vervolgens meldt ze ookmnognover een 'spaanse naam' Cecilia te beschikken. We noemen haar toch maar gewoon Hanna,

Zo'n Ipad is een prachtig ding; naast mail en internet gebruik ik ook veel het gratis woordenboek van Interglot. Maar het verbeteren van typfouten vind ik nog een crime! Toch maar eens in de handleiding zien te vinden hoe je iets als cursorbesturing kunt doen, want verbeteren in de tekst gaat me moeizaam af.
Tijd voor 'deberes' bij 'la piscina' na eerst nog eens een cafe solo!
Mmm.... Intussen is de mist weer aan het terugkomen...'

• 11 Oktober 2012 - 08:45

Rianne:

Hey pap!
    Wat n leuk verhaal weer! M'n fiets is nog steeds niet gemaakt :-(
    Dus ik lees je stukjes altijd fijn in de tram naar t werk.
    T klinkt als een gezellig klasje! Zijn ze een beetje leuk?
    En laat nog ff weten wat t antwoord op je huiswerk was ;-) ben nu nieuwsgierig!
    Tot t volgende verhaal.
    Besos,
    Rianne

• 11 Oktober 2012 - 17:14

Willy:

mi querido!
    je schiet vooruit; vandaag was weer normaal druk;
    Ik ben benieuwd naar de leeftijd van al die mensen? Schelen jullie veel onderling?