El fluido de professores - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu El fluido de professores - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu

El fluido de professores

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

09 Oktober 2012 | Spanje, Málaga

¿Donde es Anna?
Lerares Louisa zou het niet weten. Vandaag blijkt dat ze hier een uiterst strak geregiseerde manier van groupteaching hanteren.
Elk lesuur (steeds 50 minuten met een pauze van afwisselend 10 en 20 minuten) is het weer een verrassing wie ons bezig zal houden. Vandaag zijn dat achtereenvolgens Louisa, Yolanda en Juan(ito vanwege zijn beperkte lengte). De docenten blijken in netjes afgeronde inhoudelijke blokjes te werken, hoewel het lijkt
alsof er een spontane stroom vloeit. De volgende stelt zich voor, met de bijbehorende oefendialoogjes met de klas, en bepaalt vervolgens met een blik op het bord hoe het verder gaat.
Erg prettig om niet de hele ochtend naar een persoon te moeten luisteren!

Vandaag behandelen ze onderdelen van unit 2 waarin het werkwoord SER centraal staat. Een van de werkwoorden voor het begrip zijn. De andere ESTAR wordt pas volgende week behandeld.
Gisteren eerst wat niet verplichte oefeningen en wat herhaling gedaan, toen mail en andere zaken afgewikkeld, waardoor ik pas om 22.00 uur aan het echte huiswerk begon. Dat werd dus na middernacht voordat dat af was! Dat doen we dus voortaan anders.

Vanmiddag bij het zwembad gelijk eers het huiswerk gemaakt, dit keer in ruim een uur afgerond. Zoals je op de foto kunt zien kwam rond zonsondergang plotseling een flinke mistwolk opzetten. Gelukkig wordt niet gelijk zo fris als we kennen uit San Francisco.

Nu in de studieruimte ( die overigens maar 10 meter van mijn kamer ligt) lekker wat repeteren en dit stukje typen.
Zit hier kwa licht en meubilair ook heel veel beter dan op mijn kamertje. Erg stil hier, twee duitse meisjes doen hun best en je hoort de klok flink tikken.

Eigenlijk is het leven op zo'n klein territorium met zijn bijbehoren regelmaat best erg prettig. Dat is zo wel een tijdje uit te houden. Ik heb dan ook besloten pas op donderdag mijn territorium te gaan vergroten. Dan ga ik immers de huurfiets ophalen in het centrum en heb vervolgens drie dagen ( vrijdag geen les vanwege een nationale feestdag) om de stad en omgeving te verkennen en het dan geleerde in praktijk te brengen.

Het scheelt natuurlijk ook enorm dat je alle online mogelijkheden hebt. Zo heb ik vanmiddag even tickets bij Transavia besteld voor enkele dagen in begin januari naar Nice. Die optie hadden we al uitgewerkt en we zaten eigenlijk alleen nog te wachten op een tijdelijke aanbieding. Blijft ongelovelijk dat je voor 79 euro even vanuit Rotterdam op en neer kunt. Alleen aan benzine en tolgeld zou je al meer dan 6 keer dit bedrag moeten neertellen!
Ik voer ook nog een discussiemover een hotelreservering voor volgende week, maar daar zal ik jullie verder niet mee vermoeien.
Zo nu is het tijd voor wat extra oefeningen en nog een hapje eten.

Wat eet je nou op zo'n dag?
Una cafe con leche, un croissant y yogur con fruitas
Un cafe solo
Un cafe solo
Una ensalada grande
Un helado
Un pizza /paella/pasta?
Y una caña
Un cafe expreso
Totalmente cerca de veinte euros.
Goed te doen dus, maar dit is dan ook geen bachanaal!

• 09 Oktober 2012 - 23:42

Willy:

Mmm.. niet slecht
    Wat is toch een cana (met tilde op de n)?
    Hier is het ook heerlijk weer: lekker tennissen, vergaderen, restaurant reserveren (28 okt CiaoCiao) en aan de computer..
    welterusten!

en is dormitorio vrouwelijk?

• 10 Oktober 2012 - 08:55

Rianne:

Una cana is een tapbiertje, en una cerveza is een flesje
    Maar pap, je moet natuurlijk eigenlijk sangria of tinto de verano met tapas eten ;-)
    Je klasje ziet er leuk uit hoor, heel gezellig! En de afwisseling met de docenten klinkt ook heel goed!
    We zaten de hele dag bij dezelfde persoon, minimaal een week lang.
    Wel jammer dat je een lesdag mist vanwege die feestdag, zijn er dan leuke evenementen die dag?
    En ben erg benieuwd naar je avonturen als je eenmaal op pad bent in Malaga zelf, veel plezier alvast!
    Tot het volgende verhaal,
    kus