Tener versus Haber - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu Tener versus Haber - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu

Tener versus Haber

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

16 Oktober 2012 | Spanje, Málaga

Yo tengo ganas de tomar un café en la pausa. La clase haya dos puertas, dos ventadas grandes, sietes mesas y una televisión. La profesora Louisa habla par el verbo ' tener' usada par la relaciones familiares, la edad (leeftijd) y sensaciones personales, por ejemplo 'tengo miedo de las arañjas (spinnen)' y en muchas de expressiones, como '¿Tienes ganas ....?' ( heb je zin in/om ...).
Tras de la pausa la profesora Yolanda discuta el diferente de el verbos 'tener' y 'haber' respectivo por persona y cosa/objetos. Y otra vez un profesor nueve, se llama Rodrigo, trabaja conversación de 'mi casa'.

Om dit te schrijven moet ik natuurlijk wel af en toe wat opzoeken in het woordenboek, maar het lijkt me voor iedereen wel redelijk te volgen.
Wat wordt het plan voor vandaag? Een lunch aan het strand, huiswerk bij het zwembad en tegen de avond een bezoekje aan het museum voor moderne kunst in het centrum lijkt me voldoende afwisselend. Het museum is gratis toegankelijk en open tot 21.00 uur, dus een mooi ritje tegen zonsondergang. Af te sluiten met een hapje eten in het centrum en dan weer op de fiets terug.
¡Ah, me gusta Malaga y el tiempo del Andalus! ¡Vamos!

Restaurante "Namaste" en el boulevard de Pedregalejo
El menu del dia € 10
- El primero Ensalada con verduras caramelizada, piñones y queso brie
- El segundo Tortellini verde (con pimiente y courgettes)
- El postre Brownie
Bebida una cerveza

¡Es recomandado!

Helaas, het huiswerk is behoorlijk tijdrovend ( we schieten met zo'n 20 paginas's per dag ook aardig snel door de werkboeken heen en het is verstandig om veel van de oefeningen die worden overgeslagen toch zelf nog maar eens te doen) en in het museum vinden ze het alweer 'wintertijd' dus sluiten ze al om 20.00 uur. Misschien morgen dan maar?
Ook de laatste oude specials van de NRC doorgewerkt, met o.a. een voorproefje op de 'Grote Hamersma 2013' met de beste 101 supermarktwijnen. Daar zal ik maar weer eens een proefdoosje uit samenstellen. Met de winter in aantocht hebben we nog genoeg wit in voorraad, maar de laatste doos rood wordt binnenkort aangebroken. Als ik thuiskom is er weer een flinke achterstand ontstaan in het doorwerken van de dagelijkse kranten. Hopelijk heeft Willy niet alles bewaard.

Als de zon weg is daalt de temperatuur gelijk tot 20 graden en dat voelt dan ook direct fris aan in je zwembroek. Beneden stampt wat ondefineerbare jeugdmuziek, alsof ze speciaal voor de scandinavische schooljeugd wat andere danslessen hebben ingelast (blijkt later een fitnesles te zijn). Tijd om mijn kluizenaarscel weer eens even op te zoeken.