Cadíz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu Cadíz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu

Cadíz

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

25 Oktober 2012 | Spanje, Cádiz

Rond een uur of elf in de regen uit Jerez vertrokken. Ongeveer een uur later in het centrum van Cadiz gearriveerd. Dankzij onze kaart op de Ipad dit keer snel het hotel gevonden. Geparkeerd in de openbare garage, kost je wel 20 € per dag.

Met de paraplu de stad in gewandeld, maar al snel brak de zon weer door en zo konden we toch weer op een terrasje koffiedrinken. Via de mercado ( die ze rond half twee alweer aan het opruimen waren) naar de zuidelijke boulevard gewandeld en vervolgens helemaal rondom de oude stad over west naar de noordkant. Onderweg af en toe weer een buitje. Vervolgens via een groot aantal pleintjes op zoek naar een geschikt terrasje voor een lunch met salade. Weinig geschikts te vinden met dit wisselvallige weer. Of binnen en te donker, of alleen panaderia, heladeria of pastelleria, dus geen salades! Ondanks de buien is het toch nog zo warm dat we het liefste buiten zitten, maar dan wel graag droog.

Uiteindelijk vlak achter ons hotel neergestreken bij Las Nieves, en daar het lunchmenu van de dag genomen voor 9 €. Prima aanbod voor die prijs, inclusief een biertje, (beetje taai) broodje, 2 prima gangen en koffie of een soort broodpudding toe.
De stad is redelijk aantrekkelijk, al is dat vanonder een paraplu toch wel lastiger te beoordelen. En in de periode dat wij rondwandelen zijn vrijwel alle winkels voor de siësta gesloten van 13.30 tot 17.00 uur. We komen echter niet spontaan langs bijzonderheden als musea of gebouwen waar we graag naar binnen willen. Goed dat we hier maar één nachtje verblijven, want wij hebben het dan wel weer gezien. Eens kijken wat Tripadvisor en Wikipedia hier nog over te melden hebben.
Het gratis internet in Hotel Senator is bepaald sloom, kennelijk bedoeld om je de premium update te laten kopen. Uiteindelijk de adressen kunnen noteren van de twee hoogst scorende restaurantjes van Tripadvisor. Beiden binnen een kilometer afstand van ons hotel. In de tussentijd maar eens even een tukje doen.

En passant iets gelezen over een mooi plaatsje Medina-Sidonia, niet te ver hier vandaan en in te passen op onze route via Arcos de la Frontera morgen. Het is afhankelijk van de weergoden of dat een goed idee zal blijken.

Meson Cumbres Mayores zag er aardig uit, zodat we daar voor half 10 gereserveerd hebben. Toch ook even gaan kijken bij nr. 2 Rayuela in de Calle Sopramis. Die blijkt maar op beperkte tijden geopend en niet vanavond, dus dat brengt ons verder niet in conflict. Onderweg zagen we nog een restaurantje waar we zijn neergestreken om een sherry te drinken en even wat te lezen ( Boulevard in de Callejon del Tinte nr. 1). Een olorose en een cream sherry genomen, waarbij de oloroso naar ons idee verrassend droog was en een sterke notengeur had, terwijl de cream sherry nauwelijks geur had.
Bij Meson Cumbres lekker gegeten, alleen een beetje grote porties. Als voorgerecht dadels met bacon gedeeld en dat was al een flinke hap. Als hoofdgerecht zwaardvis met heel veel knoflook en ossenstaart, zo geserveerd dat je zelf het vlees uit alle staartdelen moet halen. Zoiets als een Vlaams stoofpotje maar dan zonder bier. Een fles Beronia, een rioja wijn die we gisteren zagen bij Gonzaless Byass, vormde een merlot-achtige begeleider voor de gerechten. Daarna was er alleen nog plek voor koffie aan de bar. Buiten was het inmiddels weer heel aangenaam en we zijn rustig terug naar het hotel gesloft. Morgen trekken we weer verder!

• 26 Oktober 2012 - 10:23

Rianne:

Ziet er lekker uit, mama! kus