Un dia desastre á Sevilla y después - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu Un dia desastre á Sevilla y después - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Frans Hartemink - WaarBenJij.nu

Un dia desastre á Sevilla y después

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

22 Oktober 2012 | Spanje, Sevilla

Om 9 uur gewekt door de kerkklokken en twee kletsende mannen in de keuken.
Nog een tijdje blijven liggen en toen gedouched en ontbijt gaan maken. Nou dat is even wennen: wat oud brood en oude cakejes, twee potten jam, de keuze uit een glas melk of een glas vruchtensap van matige kwaliteit. Al snel besloten dat we dit beter als exclusief ontbijt kunnen beschouwen en aan. Het einde van onze straat een zonnig terrasje gevonden waar we voor 12 euro prima hebben ontbeten. Daarna rondgewandeld: het oude station bleek geen museum te zijn, maar een modern winkelcentrum in een gerestaureerde 'oude jas'. Museum Bellas Artes was wel weer de moeite waard en voor 'ons europeanen' gratis toegankelijk. Op de terugweg naar het centrum begon het te miezeren.

Een uurtje rust gehouden op onze kamer en warmere kleren aangetrokken. Ook een goed restaurantje gezocht op Trip Advisor. Moeilijk op de kaart te vinden.
Daarna ruim drie uur door de stad gedwaald in een geleidelijk aan toenemende regen en zonder paraplu. Daarbij ging zo'n beetje alles fout, werd de kaart nat, zag ik door mijn bril ook niet veel meer en werd het steeds meer een speurtocht door de kleine steegjes in het duister. Pas na de aanschaf van een paraplu werd het weer wat dragelijker. Twee van de gekozen restaurants uiteindelijk wel gevonden: de eerste was op zondag gesloten en de tweede was inmiddels vol met een wachtlijst van driekwartier. En hoe letterlijk moet je dat in Spanje nemen?
Door de regen vervalt bij de meeste restaurants zo'n 80 procent van hun beschikbare tafeltjes, dus zitten ze binnen al snel vol.
Uiteindelijk weer vrij dicht bij huis uitgekomen en gegeten bij een italiaans restaurantje waar we alles behalve tevreden waren over de bediening en de kwaliteit van het eten. En dat kwam niet door ons humeur, want we waren al lang blij dat we droog zaten en te eten kregen. Maar voor de gehanteerde prijzen wilde we graag wat meer aandacht en service.

Maandag kijkdag in Sevilla. We beginnen wederom met een prima ontbijtje in Café bar Los Angeles, aan het einde van onze straat Calle Arfe. Ons hostel is wel prima gelegen zo heel centraal tussen alle bezienswaardigheden. We hebben ook een heerlijk bed, alleen kan het in de kamer wel wat benauwd worden, maar dan zet ik s'nachts het raam naar de interne patio maar open.
Bij de receptie ook even uitgezocht hoe het zit met de bus naar het vliegveld en die blijkt een halte te hebben op ongeveer10 minuten lopen van hier.
Eerst even de Torre del Oro bezocht langs de rivier met een klein maritiem museum (gratis). Daarna langs de oever van de rivier door Triana noordwaarts naar het museo del inquisitie (of zoiets, kwam in ons boekje uit 2000 nog niet voor, ook al gratis!). Boven het museum ligt ook weer een aardige overdekte mercado.

Terug naar het centrum voor een bezoek aan Los Reales Alvazares, prachtig paleis met tuinen in een onoverzichtelijke doolhof van kamers, gangen en tuinen. Daar een uurtje bijgekomen op het terras van het cafe del museo.
Omdat er voor de kathedraal te weinig tijd overblijft tot de sluitingstijd kiezen we voor het museum Casa de la Condesa Lebrija, een prachtig 16e eeuws woonhuis van een 19e eeuwse archeologische verzamelaar. Rondgeleid in het Engels door een Finse blondine die het duidelijk lastig vond als de gasten ook positieve invloed op de logistiek wilden uitoefenen.
Het terras langs de rivier bij de Torre de Oro is kennelijk op maandag gesloten, maar omdat de zon toch nauwelijks merkbaar aanwezig was vonden we snel een alternatief bij ons om de hoek. Nu gaan we kijken of het restaurant dat op de 1 e plaats staat bij Trip Advisor 'Vineria San Telmo' , zonder regen wél snel te vinden is, én ook nog een plekje voor ons heeft zonder reservering vooraf.

We waren er om 8 uur en ze hadden tot 9.30 nog één tafeltje vrij! Heerlijk gegeten: 2 tapas, 2 salades 1/2 porties, 2 glazen wijn p.p. en koffie met taart toe. Was genoeg voor een volledige maaltijd, maar als we langer hadden mogen blijven zitten hadden we vast nog een gang besteld. Voor 40 euro ( ex. Fooi) een absolute aanrader (zie foto met naam en lokatie). Hier komen we graag ooit terug! Nu inpakken, morgen gaan we naar Jerez.